هر چی دلت می خواد این جا هست

شاید خوشتون بیاد

هر چی دلت می خواد این جا هست

شاید خوشتون بیاد

پرنده ها

سلام

خیلی ممنون که یه سری به وبلاگ من زدید

تو این وبلاگ هرچی دلتون می خواد هست


این برای پرنده بازان گرامی هست


من می خوام هرچی که راجب پرندها می دونم به شما بگم


یادم میاد  که بچه بودم  حدود۱۰ سال داشتم که همیشه ارزو داشتم که پرنده داشته باشم

ولی مادرم اجازه نمی داد می گفت !!!!!!!!

خونه بومی گیره ـ پرنده ها گناه دارن تو قفس باشن ـ و  هزارتا دلیل دیگه........................

ماهم  ناراحت میشدیمو  می گفتیم باشه تا ما شدیم ۱۲ ساله 


یکی از اون روزا که به مادرم گفتم پرنده می خوام..مانم گفت نه بازم هزار تا دلیل اورد خلاصه انقدر اصرار کردم تا اجازه داد

با خوش حالی پولو از  بابامون گرفتیم  رفتیم که پرندمون بگیریم

تو راه به خودم گفتم چی بگیرم  ..... تا اینکه به مغزم زد که یک جفت قناری بگیرم

ما رفتیمو تو مغازه به یارو گفتم اقا یک جفت قناری به مابده گفت باشه رفت گشت گشت اومد گفت جفت ندارم ولی یکی دارم  یکی دیگشو ۲ هفته ی دیگه میارم  منم گفتم باشه


قناریو کردم تو قفس اوردم خونه یه




قناری  نر بود زرد رنگ بود یک دفعه یاد بدبختیاش افتادم


عکسشم اینه


شنید بودم که غناری  باید صبحا تخمه مرغ بخوره اگه مورچ ببینه سکته می کنه پشه شل نیشش بزنه می میره  خیلی ترسیدم چون ۶۰ تومان خریده بودم  هر شب با این فکر می خوابیدم

من خیلی به شکم این قناریه می رسیدم  ارزن می دادم سبزی جات میوه خلاصه همه چی

از مدرسه که بر می گشتم  قناریو می زاشتم تو قفس بعد قفسو می بردم تو حیاط

بعد قناری شروع به خوندن می کرد خلاصه۲ هفته گزشت من رفتم به مغازه که ماده قناریو بخرم

رفتم اونجا

یه قناری ماده پرتقای  خریدم

اینم عکسش



اینم عکس این زوج خوش بخت


خب

می گفتم

خریدمو اوردم اینو گزاشتم کنار نره دیگه نر نخوند منم ناراحت بودم

بعد یه روز اینا دعواشون شد من مادهرو جدا کرم ... نررو گزاشتم تو حیاط

یک دفع دیدم خوند


منم خوش حال شدم

هر وقت دلم می خواست اواز بشنوم  منم نررو از ماده جدا می کردم

بعد یه روز

اینا جفت گیری کردن  منم رفتم مغازه به یارو گفتم اقا  یه  لونه بده ..گفت باشه منم لونرو برداشتم اوردم خونه این دوتا رفتن

تو لونه که بسازنش ما  پنبه گزاشتیم ولی هی می داختن بیرون بعد فهمیدیم  تو لونه نخ گونی گزاشته بودن

یه شب هوا خوب بود گفتیم بزاریمشو بیرون گرفتیم خوابیدم  صبح بلند شدیم دیدم نیستن

خیلی ناراحت شدم  گریه کردم  رفتم خوابیدم

صبح که بلند شدم  دیدم ۲ پرنده تو قفسن


اینم عکسشون


اینم از قناری

داستان و دستی کردن مرغ عشق در ۱ ماه


یادم  می یاد ۱۳ ساله بودم که خیی تنها بودم  رفتم یه مرغ عشق خریدم که دستیش کنم ولی بچه بود ما با سختی انو دستی کردیم و بزرگش کردیم ولی راحت تر از مرغ عشق بالغ بود خلاصه پدر ما درومد 

شما ها هم اگه می خواید مرغ عشقتون رو دستی کنید بهتر کوچیک باشه  ولی اگه بزرگ هست باید ۶ شرط را رعایت کنید البته اگه می خواید در یک ماه دستی شه


(۱=> باید بالشو  قیچی کنید اگه بلد نیستی به همون فروشنده بده



(۲=>  باید به مدت ۲ هفته با یک لباس بری پیشش  ترس برت ندار  یک بلیزو بزار کنار هر موقع خواستی بری پشه پرندت  اونو بپوش


(۳=> قفسو نباید خیلی اینور و اونو بزاری تا پرنده احساس امنیت کنه


( ۴=> این کار یه خرده صبر می خواد باید امار این که که پرندت  کی غذا می خورن  را بدونی مثلا من دوتا مرغ عشق داشتم که اینا ساعت ۷ صبح و ۶ بعد از ظه غذا می خوردن


(۵=> وقتی امارشو گرفتی  بعد باید در اون موقعی که غذا می خورن جایگاه دونو  در بیارید بعد   یک ر بع صبر کنی که گشنشون شه  بعد دونو بریزی تو دست بعد دستتو ببری تو قفس باید خیلی صبر کنی تا پرنده بیاد رو   دست به مدت ۳ هفته بعد از سه هفته خودش عادت می کنه


(۶=>اها راستی یادم رفت که بگم باید تنها باشه


اگه اینارو رعایت کنی تو یک ماه دستی میشه


خلاصه

اون مرغ عشقو  فرار کرد ر استی مرغ عشقا نامردن هستن چون برن دیگه رفتن


رفتیم ۲ تا مرغ عشق گرتیم برای قشنگی ماده رو از  نره جدا  کردیم به مدت ۲ هفته بعد یک دفعه دیدیم  سر نره پف کرده بود

اینجوری

خب به این می گن نره مست شده

حالا

دوباره گذاشتمش پیش ماده خیلی خوش حال شد اگه مرغ عشق شما مست شد باید براش یه ماده بگیری 

حالا از کجا بفهمیم  مرغ عشق نر هست یا ماده

خب

روی نک مرغ عشق یک لایهی اسفنجی مانند هست که برای


نر<< ابی یا بنفش


ماده << سفید یا قهوی یا شیری هست که منم عکس نر وماده را نشون تون میدم



این عکس زیری نر هست

اینم ماده

چون قفس بزرگ بود که بهتر ابعاد قفسه شما ۱۰۰ ارتفا  ۱۰۰عرض طول هم ۹۰ تا باشه عالی

خب میگفتم  رفتم یه لونه گرفتم  هفته بعد دیدم اینا هی من تو لونه در میان منم فکر کردم اینا ذوق کردن منم بیخیال شدم

کنار قفس یه حصیر ود این جوری

روز به روز میدیم این داره کچیک تر میشه به خودم گفتم دارم اشتباه میکنم

بعد یه روز اومدم دیدم نیست از خانوادم سوال کردم  ؛؛؛اونام گفتن نمیدونیم


رفتم تو لونه روبینم که مرغ عشقام تخم گزاشتن یا نه لونرو باز کردم دیدم حصیر اونتو البته باز شده  همش بود

شنیده بودم که باید پنبه بگیرم برای لونه منم رفتم گرفتم

که خیلی خوبه شما هم بگیرید

رفتم پنبه گرفتم همون شکل گذاشتم تو قفس خودشون درست کردن بعدم فت گیری کردن


جفت گیری مرغ عشقم این طوری

و


حالا به طور کل جفت گیریشو  این طوری من نمی دونم اینا برای کی


خب پرنده های ما هم بچه دار شدن 


راستی یادم رفت که راجب تاریخچه مرغ عشق بگم


مرغ عشق برای اولین بار در اواخر سال ۱۷۰۰ میلادی به صورت گله¬های وحشی در استرالیا مشاهده شد که تعداد افراد این گله¬ها به هزاران قطعه می¬رسید. نام انگلیسی مرغ عشق «باجریگار» از کلمه بومی Betcherrygah گرفته شده است که این لغت در زبان بومیان استرالیا به معنی «غذای خوب» می¬باشد و شاید علت این تسمیه بدان جهت بوده است که وجود این پرنده در منطقه ای دلیل وفور نعمت و غذای فراوان در آن منطقه بوده است، زیرا که این پرنده در شرایط مناسب غذایی به شدت زاد و ولد نموده و گله¬های بزرگی به وجود می¬آورد. این پرنده برای اولین بار در سال ۱۸۰۵ توسط «جورج شاو» مدیر جانور شناسی موزه طبیعی بریتانیا شناسایی شد و در سال ۱۸۳۲ طبیعی دان « موزه لینه» که «یوهان واگلر» نام داشت توضیحاتی در باره مرغ عشق منتشر کرد. در سال ۱۸۴۰میلادی، زیست شناسی به نام «جان گولد» این پرنده را از استرالیا خارج کرد و به انگلستان برد. موج تقاضا برای این پرنده موجب شد تا کشتی‌های زیادی دست به کار انتقال این پرندگان به اروپا، مخصوصاً انگلستان، هلند و بلژیک بزنند. کشتی‌ها مرغ عشق‌ها را در دسته‌های چند ده هزارتایی حمل می‌کردند. در طول سفر چند هفته‌ای، فقط تعداد اندکی از آنان سالم به اروپا می‌رسیدند. به زودی این پرنده اهلی شد و از طریق انگلستان به تمام دنیا منتقل شد. در سال ۱۸۴۶ برای اولین بار وارد کشور فرانسه شد و هشت سال بعد یعنی در سال ۱۸۵۴ طبیعی دان فرانسوی «جان دلون» مقاله¬ای در خصوص تکثیر، تغذیه و نگهداری مرغ عشق منتشر کرد. در سال ۱۸۵۹ نویسنده آلمانی «کارل بوله» در نشریه پرنده شناسی آلمان مقاله مفصلی در باره مرغ عشق منتشر کرد. از نوشته های «بوله» چنین بر می آید که مرغ عشق در آن زمان در تمامی شهرهای بزرگ آلمان به عنوان حیوان خانگی رایج بوده است و بنا به گفته او مرغ عشق برای اولین بار در سال ۱۸۵۵ درشهر برلین آلمان توسط «گرفین شورین» تکثیر یافت. مرغ عشق از سال ۱۸۶۰ به بعد در تمامی باغ وحش¬های آلمان وجود داشته و با موفقیت تکثیر و پرورش یافته است. طی ۵۰ سال، واحد¬های عظیم تجاری به وجود آمدند که هزاران قطعه از این پرنده کوچک را برای دوستداران پرندگان زینتی تکثیر می¬کردند. در اواخر قرن نوزدهم واردات مرغ عشق به ارقام غیر قابل تصوری رسید. بنابر نوشته های «دبراسای» تنها در سال ۱۸۹۴ واردات پرندگان زنده به بنادر فرانسه بالغ بر یک میلیون و دویست هزار قطعه بوده که در آن، واردات مستقیم به انگلستان و آلمان منعکس نشده

و

مرغ عشق (Budgerigar) یکی از اعضا کوچک خانواده طوطی ها محسوب می شود. مهد این پرنده زیبا استرالیا می باشد.در طول قرن ۱۹ و ۲۰ هزاران جفت از این پرنده به سایر قاره ها آورده شد و خیلی زود توانست جای خود را به عنوان یک حیوان خانگی محبوب باز کند. رنگهای زیبا، صدای دلنشین ، توانایی تقلید صدا، طبیعت اجتماعی ، نگهداری آسان وقیمت ارزان ، مرغ عشق را به یکی از محبوب ترین پرندگان تبدیل کرده است .


و راستی ما دو نوع مرغ عشق داریم


که مرغ عشق صورت هلوی که  به رنگ های مختلفی دیده میشود


رنگ


ابی  نارنجی  قرمز  سبز   بنفش سفید زرد 

این پرنده رنگ های متنوع تری از نوع اولش دارد

که

چندتا عکس هم دارم


تغدیه

این پرنده ها (مرغ  عشق ها) همه چی می خورن  غذای  اصلی این پرنده ارزن هست

ا. سبزی جات

سبزی " تره که مملو از ویتامین «آ» میباشد ٬ کاهو ٬ اسفناج ٬ هویج ٬چغندر و برگهای این گیاهان اگه نیست پیچک که تو باغچتون دارید علف هرز هم داید بدید بخورن خوشحال باشن


خیار

سیب

پرتقال شیرین

اینارو به غیر از دانه هم می خوره


این پرندها هم جاندار هستن باید ویتامین به بدشون برسه


برای کلیسوم  و اهک ::؛؟ پوسته تخم مرغ خوب البته باید ۲۰ دقیقه تو اب جوش پخته شه بعد

بوستو از تخم مرغ جدا کنید بعد انقدر خوردش کنید که پودر بشه


برای ویتامین (  A ) سیب ـ تره ـ پرتقال شیرین ـ هویچ ـ جعفری

و راستی

برای هظم دانه:::؛ سنگریزه و ماسه


برای تمیز کرن  منقار یا (( نک )) یه تیکه اجر بزارید


اینارو تو اتاق ول نکنید  چون می خورن به در و دیوار  خون ریزی مغزی میکنن  یا فلج میشن


اگه خواستید کنید پردرو  بکشید و چراغ را روشن کنید


چون به سرعت میرن تو شیشه و میمیرن


بازم سلام

من می خوام راجب یه پرنده  زینتی دگه صحبت کنم

عروس هلندی


عروسا کلا مجودات خیلی توپین با ادم صمیمی میشن خیلی باحالا صداشون بزنی میان

خلاصه خیلی باحالا هستن


این که میگن


عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کند. آنها کنجکاو و شیرین هستند. یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمییز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند.


همش جرت وپرت


اره  اگه از بچه گی بزرگ کنی اینطوری میشه  اگه بری بخری بزرگشو صد سالشم نمیشه


 البته این خیلی مهم که می خواین عروس برای چی بگیرن


برای اینکه بهترین دوسته تون شه


برای قشنگی


برای سرگرمی




خب


اگه می خوای بهترین دوسته تون شه ؟؟؟ این خیلی عالی!!! باید از بچه گی بگیردش


اگه برای قشنگی می خوای؟؟؟ خوب!!! از همون بزرگی بگیرید


برای سرگرمی می خوای؟؟؟ اصلا نگیر


بچه گی


بیشتر عروسارو از شیش ماهگی میفروشن که این عروسا اصلان خوب نیست برای داشتن عروس کوچیک یکم زمان و هزینه می خواد 

 

اول بگردید دنبال  یه عروس بچه 


اگه پیدا نکرید اون وقت نیاز به یکم زمان و هزینه می خواد   


باید جفت


یا دوتا عروس بگیید


اگه جفت بگیرید نیاز به زمان نیست


اگه دوتا نا بالغ بگیرید  اون وقت نیاز به زمان هست چون باید  بالغ شن و  و با هم جفت شن که عروسا به راحتی باهم جفت نمی شن

 

اگه جفت گیری - کنن بیشتر در ساعات اولیه صبح صورت میگیرد و زمان طولانی دارد 


تاریخچه


عروس هلندی (نام علمی: Nymphicus hollandicus) از خانوادهٔ طوطی‌های کاکل سفید و کوچکترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌ها نیز به نسبت آسان می‌باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب ترین پرندگان زینتی محسوب می‌شوند.[۲]

در قبل این پرنده را به عنوان عضوی از خانوادهٔ طوطی‌‌ها می‌دانستند اما مطالعات مولکولی اخیر این پرنده را متعلق به خانوادهٔ طوطی‌های کاکل سفید می‌داند. عروس‌ها بومی منطقه‌ای دورافتاده در درون استرالیا هستند که مناطق مورد علاقه انها زمین‌هایی پوشیده شده با علف و بوته درختان کوتاه است.

 

طول عمر


عروس‌ها طول عمری بین ۱۵ تا ۲۰ سال دارند[۳] هرچند که برخی طول عمر ان‌ها را بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌دانند. گزارش‌های حاکی مبنی از عمر کردن این پرنده حتی تا ۳۶ سال نیر موجود است.رژیم غذایی و فعالیت بدنی از اساسی‌ترین فاکتور‌های طول عمر یک عروس می‌باشد


این پرنده به رنگ های متفاوتی هست که

شامل

خاکستری , سفید , ابلق, زرد ,زرد مایل به سبز و غیره می‌باشد.


خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.
Lutino : بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.
صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشن.
دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگزرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.
نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.
ابلق: 70% زرد یا سفید (رنگ بدن) و 30% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.
زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.
صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.
عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند 


این پرنده  بد غذا هست


غذا های که این پرنده می خوره


دانه

جو دوسر

ارزن

تخمه افتابگردان

شاهدانه

اونا عاشق ذورت بخته هستن

از تخم کتانم استفاده کنید خوی


راستی من به عروسم مخلوت میدم 

شما هم می تونید اینکار را کنید

ولی   (((افتابگردون و ذرتو))) جودا بدبد


میوه

سیب

هویچ

خیار کم


سبزی جات


جعفری

هر ۳ هفته کاهو

تره

جعفری

هر دو ماه بروکلی...........


راستی من به پرندم اینارو هم می دم


تخم کاهو

- تخم شلغم

- تخم کلم

- تخم کلم قرمز 

- تخم خرفه

- تخم ترب

- تخم برزک

- تخم گشنیز

- تخم چغندر

- تخم اسفوزه

- تخم خشخاش

- تخم منداب

- شاهدانه

- ارزن

- ارزن قرمز

- کتان

- کتان سیاه

راستی این تخمه ها رو از عطاری میتونید تهیه کیند و بهتره 50 تا 100 گرم از هر یک از تخم ها رو با هم مخلوط کونید


عروسا خیلی با وفا هستن اگه اونارو هم بزنی باز بعد از ۵ دقیقه خوب میشن

به

عروسا بی توجهی نکنید چون .ود افسرده میشن

تا میتونید بازی کنید


ولی گفته باشم اونارو از پشت نگیرید خیلی بدشون میاید

من خودم

یه عروس دارم که خیلی باحال اسمش پانی راستی این پرنده  حرف هم گوشه میده


خدای پرنده ی خیلی خوبیی و مهربون


خوب راجب پرنده دیگری که اسمش کبک


اگه می خوای  اهلی بشه باید از  بچه گی بزرگش کنی اگه می خوای  دنبالت را بیوفته باید ازمانی که راه میوفته

یعنی

می تونه راه بره ول کن تو خونه

پرنده با هوشی

صاحبشو می شناسه

 این پرنده پرواز هم نمی تونه کنه


غذ ا

تا قبل اینکه بتونه خودش دانه بخره بهش  خمیر ارد نخود چی بده اول ارد نخود با اب میکس کن

تا بشه خمیر  بهد با امپول ولی بجای سوزن کرمک دوچرخه  خمیرو بکش بعد یواش یواش کن تو دهنش ولی باید با یه دست نکشو باز کن با یه دست دیگت صرنگ فشار بده تو چهن تا خمیر بره تو دنش

ولی  وقتی تونست دانرو  به تنهای بخره(( کرم خاکی ـــ میوه ـــسبزی جات‌ــــ دانه )) همه چی میخوره